Hoe ga ik te werk?

test ... alweer eentje?!

 

Om te beginnen neem ik een gedetailleerde rekentoets af.

Deze test die vooral nadruk legt op handelen geeft me een duidelijk beeld van wat er al goed gaat en waar er leerkansen zijn..

We gaan niet zomaar blaadjes invullen, deze test kijkt ook naar vaardigheden.  Net als de begeleiding, doen we de test ook handelend, met behulp van materialen. Geen eindeloze reeks oefeningen op een blaadje!

 

 


In het opvolgend oudergesprek worden de resultaten en mijn bevindingen besproken. Aan de hand van een handelingsplan bespreken we het begeleidingstraject. Pas wanneer we ons allemaal in dit traject en het engagement kunnen vinden, start de begeleiding.

Tijdens een sessie gaan we aan het werk met dagdagelijkse materialen (geld, speelkaarten, ...). We werken multi sensorieel, dit wil zeggen dat we al onze zintuigen gaan gebruiken. We doen aan bewegend en handelend leren.

Je blijft als ouder aanwezig tijdens de sessie zodat je kan zien wat er gedaan en hoe er geoefend wordt.

 

Eventuele tekorten en uitdagingen worden aangepakt met behulp van de rekentechnieken van Rekentrappers @Eureka onderwijs. Op school worden vaak twee soorten oefeningen gegeven: deze MET brug en deze ZONDER brug. Toch bestaan er meerdere strategieën of manieren om oefeningen op te delen. Hierdoor leert uw kind dat het niet alle oefeningen moet uitrekenen (zodat het steeds gaat verder tellen of terug tellen) maar dat we sommige oefeningen na wat oefenen gewoon weten.

Moest het nodig zijn, bieden we hulpmiddelen aan die zowel thuis als op school gebruikt kunnen worden. 

Rekenen de hele dag door (realistisch en waarheidsgetrouw door veel te werken met geld) en weten waarom en hoe je rekent worden als motivator gebruikt ... wie wil er nu niet zijn centen kunnen tellen als hij/zij later groot is :-)

 

Het is immers de bedoeling dat jullie thuis zo snel mogelijk verder kunnen met het rekenen, zonder de hulp van een coach.