Hallo, ik ben Vicky ... Kindercoach

Wie ben ik?

 Ik ben Vicky Nuyts, geboren op 19 juli 1972, gelukkig getrouwd met Merlijn en trotse mama van Holbe en Thylke.

Als 6-jarige wist ik al dat ik kleuterjuf wilde worden, of misschien kinderverpleegster. Dat laatste ketste ik vrij vlug weer af omdat je dan eerst een 'algemene opleiding' moest volgen om dan later te specialiseren.

Kleuterjuf werd het dus. Daarna kwam lager onderwijs erbij omdat ik dat hele proces van beginnend lezen, schrijven en rekenen toch wel héél boeiend vond.  In het eerste leerjaar ontwikkelde ik een 'voorliefde' voor kinders met een extraatje. 

Toen mijn eigen kinderen in de lagere school startten, groeide de zorg: 'Hoe komt het dat sommige kinderen over meer dan voldoende capaciteiten beschikken en toch niet tot leren komen?' Ik zocht en vond bijscholingen in verband met hoogbegaafdheid, dyslexie, leerstoornissen en vormingen rond het sociaal emotionele welzijn.
Na een eerste burn-out ontdekte ik kinderyoga, ik mocht ervaren wat dat deed bij mij en mocht dit doorgeven op school aan de kinderen, een zalige tijd werd dat! Ik schreef een handleiding (Stop de tijd ... en kom tot rust) over kinderyoga in de klas. Mijn praktijk werd geboren want ik ging ook na school nog kinderyoga geven. 

Ik verdiepte me in het bewegend leren, RekenTrapperS van @Eureka onderwijs, het beelddenken en de focus in mijn #caravanneke verlegde zich stilletjes aan van kinderyoga naar kindercoachen.

Nieuwe bazen, nieuwe wetten ... en kinderyoga werd afgeschaft tijdens de schooluren, ik mocht opnieuw gaan 'juffen'.

Het fijne proces om met een groep kinderen te starten en er een weg mee af te leggen, deed me toch ook weer deugd.
Tot mijn perfectionisme weer op mijn pad kwam en me een tweede keer nekte. Opnieuw een burn-out was het gevolg.

Ik ging aan de slag met die perfectionist van mij en volgde onder andere een opleiding tot kindercoach. 

Ondertussen specialiseerde ik me tot een soort van glundercoach.

Ik merkte al gaande weg dat 'glunderen' iets met me deed, of liever gezegd iets met me doet. 

 

 

Waarom ik doe wat ik doe?

Al vanaf het begin van mijn carrière in het onderwijs, werd ik aangetrokken door kinderen met een extraatje.

Ondertussen kunnen we, als we dat zouden willen, etiketjes kleven op wat deze extra's kunnen zijn: hooggevoeligheid, faalangst, perfectionisme, hoogbegaafdheid, ...

 

Het is alsof ik een zaadje plant bij kinderen, het liefst zo jong mogelijk: 

Je bent goed zoals je bent. Of Je moet niet al je gedachten geloven. Of ...  

 

Hierop kunnen ze de rest van hun leven verder op bouwen en staan ze sterker.

Zo groeien ze op tot stabiele volwassenen die goed in hun vel zitten en volop geniet van hun mooie leven.

Ze kunnen een tegenslag opvangen omdat hun wortels stevig in de grond verankerd zijn. 

 Want:

 

"It is easier to build strong children than to reapair broken man"  F. Douglass

Hoe gaat het in zijn werk?

Ik werk met betrokken ouders die zich zorgen maken om hun kind.

Je komt in contact met mij via mail of (daarna) telefoongesprek.

We bespreken kort je bezorgdheid en ik voel of ik iets voor jullie kan betekenen.

Daarna leggen we een ont-moet-gesprek vast. Hierin vertel ik uitgebreid aan jouw kind en jou uit wat ik wel en wat ik zeker niet doe. We maken de hulpvraag duidelijk en ik geef al een aantal tips mee naar huis.

Thuis bespreken jullie of jullie verder met mij willen gaan. Iedereen moet zich goed voelen!

We leggen de vervolgafspraken vast en het traject start.

We eindigen met een afrondingsgesprek waarin de vooruitgang centraal staat.

Als ouder ben je bij de sessies aanwezig (bij kids tot ongeveer 12 jaar, afhankelijk van de hulpvraag).

 

Ondanks dat je geen actieve rol speelt tijdens de sessie vind ik het heel belangrijk dat je toch aanwezig bent om te zien welke stappen je kind zet. (Niet alleen je kind komt om te leren, jij als ouder gaat ook dingen leren en stappen zetten ... want ... je geeft je genen door en zeggen we niet allemaal wel eens: Dat heeft hij/zij van de papa of van de mama? 


Een sessie duurt ongeveer 50 minuten en kost €60.

Je kan cash betalen of via overschrijving. Je mag altijd een factuur vragen.

Na een 3 a 4 sessies spreken we als volwassenen nog een keertje af om te kijken of we op de goede weg zitten.

Is er verschil te merken? Wat is er nog nodig?