GlunderGroeiGroep voor leerkrachten

Net zoals zovele leerkrachten ben ik me langzaam aan (in vakantietempo) terug aan het focussen op school. Aangezien het augustus is, mag het weer.

Ik bekijk de leerstof van mijn (nieuwe) klas, doorzoek KlasCement voor inspiratie, lijstjes en lessen.

En ... zoals ik zijn er zovelen ... DUS

ik wil mezelf bewust richten op wat positief is. Ik wil aandacht (ook tijdens de dag, in mijn klas) voor het positieve.

Herken jij je hierin?

Wil jij ook positief in de klas staan, elke dag opnieuw? Liefst ook nog eens samen met je kinderen?

Wil jij je niet laten overdonderen door de steeds-langer-wordende-todo-lijstjes, de vele moetjes (of de ik-wil-graag), het verbeter- of papierwerk?

 

Wil je wel elke dag even tussendoor genieten van jezelf, je kids of wat er gebeurde tijdens je les?

Positief naar jezelf kijken en ook naar je kinderen? Wil je ze uitdagen om ook het goede in elkaar te zien?

Met korte (of langere) werkvormen, relaxatiemomenten, ...

neem ik je mee op de positieve weg.

Dag 1: Glunders plannen

Wat is glunderen voor jou?

Wanneer doe jij het en wanneer zie je je kinderen glunderen?

Wat kan je doen om extra glunders te verspreiden?

Hoe is je ademhaling belangrijk bij het glunderen?

 

Concreet:

* glunders bewust plannen, elke dag even aandacht geven

* ademhalingsoefeningen voor jezelf en voor je klas

* introductie Schatgravers 


Dag 2: Glunderen in je klas

Maak je kinderen deelgenoot van je glunderplan.

Samen lukt het vast veel beter. Ze helpen je graag, leren positieve woordenschat over zichzelf en voor anderen énne ze houden je bij de les ... terwijl jij 'het' wel eens zou durven vergeten omdat je zoveel dingen te doen hebt, willen zij het niet meer missen ;-)

 

Concreet:

* Schatgravers zo veelzijdig en telkens anders

* complimenten geven aan jezelf en anderen

* onderzoek: wat zijn mijn kwaliteiten en talenten

** de glunderketting


Dag 3: kinderyoga in de klas

Waarom zijn rustmomenten zo belangrijk? Wat brengen ze jou en de kinderen van je klas? Hoe pak je dat aan? En welke doelen koppelen we hieraan?

 

Concreet:

* basishoudingen en oefeningen

   - om een teveel aan energie af te voeren

   - beter te kunnen concentreren

   - rustig te blijven en kunnen focussen

* de do's en don'ts


Dag 4: onderlinge kindermassage

Wat, hoe en waarom gaan we masseren in de klas? Wat brengt het jou en de kinderen?

Hoe pak je dat aan? En waar staat dit in het leerplan?

 

Concreet:

* basisbewegingen en oefenen bij elkaar :-)

* de do's en don'ts


Dag 5: verrassingsdag samen in te vullen

Heb je nog nood aan iets, wat miste je?
Als je het even niet meer weet en je hebt nog 'efkes' tijd over, dan neem je potlood en papier en ... teken je, krabbel of droedel je. 

 

Concreet:

* droedeltekenen in de klas: waarvoor is het goed, wanneer doe je dit het best?

* vragen, noden en andere dingen die niet eerder besproken werden krijgen nu de nodige aandacht.


Praktisch

Inschrijven doe je via een berichtje achter te laten in mijn mailbox via onderstaande knop.

Op zaterdagen 24/8, 21/9, 26/10, 23/11 en 14/12 van 10u tot 12u. (vanaf 9u45 staat de koffie klaar in de Caravan)

Onkosten: €45 per keer dus €225 in totaal

Inbegrepen: koffie/thee/water met iets te knabbelen en hand-outs

Facultatief: het spel Schatgravers (€35)